شرکت پاکدان پارت سپاهان

شرکت پاکدان پارت سپاهان

شرکت خدماتی ، فنی ، بازرگانی
شرکت پاکدان پارت سپاهان

شرکت پاکدان پارت سپاهان

شرکت خدماتی ، فنی ، بازرگانی

لجن های اسیدی




به گزارش پژوهشکده محیط زیست دانشگاه صنعتی امیر کبیر  پس از مصرف قسمتی از روغن های کارکرده این روغنها دوباره جمع آوری و تصفیه می شود و درنتیجه به عنوان روغن مجددا در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

این روغنهای کارکرده یا سوخته توسط کارخانه های تصفیه دوم روغن جمع آوری و تصفیه می شود که در این صنایع بین 15 تا 18 درصد و در نتیجه فرآیند تولید روغن موتور از روغن سوخته یا کارکرده لجن اسیدی و خاک فیلتر شده که نوعی پسماند ویژه هستند تولید می شود.

با توجه به میزان روغن های کارکرده جمع آوری شده در کارخانه های تصفیه دوم روغن حدود 150 هزار تن در سال پسماند ویژه اسیدی تولید می شود که این میزان برابر 500 تن لحن اسیدی در روز است.

همچنین معادل همین میزان لجن اسیدی از صنایع پارافین سازی و صنایع شیمیایی، لجن اسیدی تولید می شود که مجموعا نزدیک به هزار تن در روز می رسد.

این آلودگی ها که منجر به آلودگی منابع آب و خاک می شود هم اکنون در اکثر استانهای کشور در جایگاههای زباله شهرداری یا زمینهای شخصی تخلیه می شود.

پسماند صنایع تصفیه دوم روغن شامل روغن موتور باقی مانده ، اسید سولفوریک آزاد، مواد جامدی که ضمن تصفیه افزوده شده، خاک فیلتر شده ، مواد حاصل از خنثی سازی با آهک ، فلزات سنگین، ترکیبات گوگرد دار و مخلوطی از هیدروکربورها با آب و سایر مواد قابل احتراق است.

لجن های اسیدی از حدود 40 سال گذشته تاکنون که بازیافت روغن های کارکرده در ایران آغاز شد در مناطق مختلف به شکل ابتدایی در محیط زیست تخلیه شده است.

تخلیه لجن های اسیدی با توجه به خطرات عمده ای که دارد از منابع اصلی عمده آلاینده های آب وخاک است که در بعضی از نقاط کشور ، الودگی منابع آب ، در اثر آن محرز است.

همچنین با توجه به بررسی هایی که درچند سال اخیر توسط محققان انجام شده امکان بازیافت و یا دفع اصولی پسماندها به وجود آمده است و انتظار می رود با استفاده از امکانات قانونی و صنایع بازیافتی احدث شده در کشور که در حال گسترش است جلوی این آلودگی ها به طورجدی گرفته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.