قیر |
بیتومن چیست ؟
هرگونه مخلوط قابل اشتغال هیدروکربن ها ومواد دیگر،که به طور طبیعی یا ازطریق تقطیر زغال سنگ و یا نفت حاصل می شوند.
معمولاً ترکیب اصلی آسفالت وقیر است که برای پوشش دادن سطوح وجاده ها مورد استفاده قرارمی گیرد.
آسفالت
یا بیتومن مایع چسبناک سیاه شبه جامدی است که دراغلب انواع نفت خام یا
برخی مواد معدنی طبیعی یافت می شود ماده ای تیره رنگ است که به طورطبیعی
(معدنی ) تا حدود قرن بیستم مورد استفاده قرار می گرفت.
ابتدایی ترین استفاده آن در تهیه آسفالت به عنوان ماده اصلی چسباننده واترها ومخلوط کننده اجزای بوجود آورنده آسفالت است.
استفاده دیگر آن در ضدآب کردن وعایق کاری سطوح و سقف ها است.
واژه
آسفالت وبیتومن اغلب به جای یکدیگر به کار گرفته می شوند که به معنای
هم قیر طبیعی و یا فرآوری شده است. در انگلیسی آمریکایی، آسفالت ماده ای
به دقت فرآورده شده از نفت خام مشخص است. درخارج از آمریکا این ماده
بیتومن نامیده می شود.
آسفالت طبیعی که بعضی اوقات به عنوان بیتومن
خام شناخته می شود از نظر چسبناکی ماده ای است شبیه به ملاس (شیره) سرد
شده ، در حالیکه ماده استحصال شده از تقطیر نفت خام (با نقطه جوش 525
درجه سانتیگراد) قیر پالایش شده نامیده می شود.
قیر مادهای است سیاه رنگ و خمیری شکل که در عایقکاری رطوبت و ساخت آسفالت کاربرد دارد. قیر انواع گوناگونی دارد که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاصی است. قیر از مشتقات نفت است و اغلب در پالایشگاه نفت تولید میشود.
تعریف
قیر
جسمی هیدروکربنی است به رنگ سیاه تا قهوهای تیره که در سولفید کربن و
تتراکلرید کربن کاملاً حل میشود. قیر در دمای محیط، جامد است. اما با
افزایش دما، به حالت خمیری درمیآید و پس از آن مایع میشود. کاربرد مهم
قیر به علت وجود دو خاصیت مهم این ماده است؛ غیرقابل نفوذ بودن در برابر آب
و چسپنده بودن.
انواع قیر
قیر
استخراج شده از نفت یا سنگهای معدنی مخصوص، قیر خالص نام دارد که با توجه
به منشاء تشکیل، طبقهبندی میشود. قیرهای خالص همچنین برای اینکه خواص
مورد نظر برای کاربردهای مختلف را پیدا کنند، تحت فرآیندهای دیگر قرار
میگیرند و انواع مختلف قیر را (ازجمله قیر دمیده، قیر محلول، قیر
امولسیون، قیر پلیمری و...) را تشکیل میدهند.
قیر نفتی و قیر طبیعی
قیر
معمولاً از تقطیر نفت خام به دست میآید. چنین قیری قیر نفتی یا قیر
تقطیری نامیده میشود. قیر نفتی محصول دو مرحله تقطیر نفت خام در برج تقطیر
است. در مرحله نخست تقطیر، مواد سبک مانند بنزین و پروپان از نفت خام جدا
میشوند. این فرآیند در فشاری نزدیک به یک اتمسفر (واحد) انجام میشود. در
مرحله دوم نیز ترکیبات سنگین مانند گازوئیل و نفت سفید خارج میشوند. این
فرآیند در فشاری نزدیک به خلاء صورت میپذیرد. در نهایت مخلوطی از ذرات
جامد بسیار ریز به نام آسفالتن باقی میماند که در ماده سیال گریسمانندی
به نام مالتن غوطهور است.
اما برخی از انواع قیر در طبیعت و در اثر
تبدیل تدریجی نفت خام و تبخیر مواد فرار آن در اثر گذشت سالهای بسیار زیاد
به دست میآید. چنین قیری، قیر طبیعی نامیده میشود و دوام آن بیشتر از
قیرهای نفتی است. چنین قیری ممکن است بهصورت خالص در طبیعت وجود داشته
باشد (قیر دریاچهای) مانند دریاچه قیر بهبهان ایران و دریاچه قیر
تیرینیداد آمریکا ، یا از معادن استخراج شود (قیر معدنی). قیر طبیعی با نام
یواینتایت (Uintaite) نیز شناخته میشود.
قیر دمیده
قیر کاه ذرت که از آتشکافت در اجاق مایکروویو به دست آمده. قیر دمیده از دمیدن هوای داغ به قیر خالص در مرحله آخر عمل تصفیه به دست میآید. در این فرآیند، هوای داغ با دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد توسط لولههای سوراخدار به محفظه حاوی قیر دمیده میشود. در اثر انجام این فرآیند، اتمهای هیدروژن موجود در مولکولهای هیدروکربورهای قیر، با اکسیژن هوا ترکیب میشود و با تشکیل آب، عمل بسپارش اتفاق میافتد. قیر دمیده نسبت به قیر خالص دارای درجه نفوذ کمتری است، درجه نرمی بیشتری دارد و حساسیت کم تری نسبت به تغییرات دما دارد. این نوع قیر بیشتر در ساختن ورقهای پوشش بام، باتری اتومبیل و اندودکاری مورد استفاده قرار میگیرد. علامت اختصاری قیر دمیده R میباشد. مثلا قیر۸۰/۲۵ R به معنای قیر دمیده با درجه نرمی ۸۰ و درجه نفوذ ۲۵ میباشد. |
![]() |
قیر امولسیون
قیر
امولسیون با مخلوط کردن قیر و آب و یک ماده امولسیونساز بهدست میآید.
مقدار ماده امولسیون ساز بسیار کم و در حدود ۰٫۳ تا ۰٫۵ درصد وزن قیر
میباشد. مقدار آب مصرفی این نوع قیر در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد وزن قیر
میباشد. ماده امولسیونساز معمولاً یک نمک قلیایی اسیدهای آلی یا نمک
آمونیم است که باعث باردار شدن ذرات قیر میشود. به این ترتیب ذرات قیر در
اثر بار القایی یکدیگر را دفع میکنند و بهصورت کرههایی با قطر یکصدم تا
یکهزارم میلیمتر در آب شناور میشوند. استفاده از این نوع قیر، باعث
کاهش آلایندگی محیط زیست میشود و چون از نفت یا حلالهای قابل اشتعال
استفاده نمیشود، خطر اشتعال در حین حمل و نقل قیر کاهش مییابد. از قیر
امولسیونی برای آسفالت سرد در محیطهای مرطوب یا برای عایق کاری استفاده
میشود که در این صورت باید دوباره به آن آب اضافه کرد و محتوای آن را به
حدود ۶۵ درصد رساند.
کاربرد
قیر
معمولاً در دو حوزه راهسازی و عایقکاری به کار میرود. حدودا ۹۰ درصد از
قیر تولیدی، در حوزه راهسازی مورد استفاده قرار میگیرد و مصارف
عایقکاری، تنها ۱۰ درصد از مصرف قیر را به خود اختصاص میدهد.
عایق
کاری: از قیر معمولاً برای عایق بندی بامها و کف حمامها استفاده میشود.
معمولاً به منظور تثبیت قیر، آن را همراه با گونی مورد استفاده قرار
میدهند که به آن قیرگونی گفته میشود. الیاف گونی نقش مسلح کننده قیر را
دارند و قیر را در محل خود تثبیت میکنند. هم چنین محصولاتی مانند مقوای
قیری یا نمد قیری که با نامهای تجاری نظیر ایزوگام و... ارائه میشوند نیز
کاریردی مشابه قیرگونی دارند. به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین به کف
ساختمان، از بلوکاژ یا ماکادم استفاده میشود.
مشخات قیر
۱-درجه نفوذ:
آزمایش درجه نفوذ برای تعیین سختی قیر مورد استفاده قرار میگیرد. در این
آزمایش از یک سوزن استاندارد تحت اثر بار ۱۰۰ گرمی در مدت ۵ ثانیه به داخل
قیر در دمای ۲۵ درجه نفوذ میکند. مقدار نفوذ برحسب دهم میلی متر درجه نفوذ
نامیده میشود. هر چه درجه نفوذ کم تر باشد قیر سخت تر است.
۲-گرانروی: هر چه کند روانی قیر بیش تر
باشد خواص جامد بیش تری از خود نشان میدهد. واضح است در دماهای بالاتر کند
روانی کم تر است. این مشخصه قیر با دستگاه سی بولت فیورل و یا به روش
کینماتیکی اندازه گیری میشود.
۳-درجه اشتعال: درجه اشتعال دمایی است
که اگر قیر به آن دما برسد، گازهای متصاعد از آن با نزدیک شدن شعله، مشتعل
میشوند و در سطح آن شعله به وجود میآید. حداکثر دمایی که میتوان قیر را
در کارگاه گرم کرد به درجه اشتعال محدود میباشد.
۴-افت وزنی: افت وزنی قیر در دمای بالا،
در اثر تبخیر قسمتی از روغنها و ترکیبات نفتی آن میباشد. این مشخصه نیز
از خواص مهم قیر است. افت وزنی قیر در اُوِن در دمای ۱۶۳ درجه سانتی گراد و
در مدت ۵ ساعت (شرایط تقریبی پخت آسفالت) اندازه گیری میشود.
۵-شکل پذیری یا انگمی: اگر نمونهای از
قیر با سطح مقطع ۱ سانتی متر مربع را با سرعت ۵ سانتی متر/دقیقه بکشیم،
مقدار افزایش طول نمونه را قبل از پاره شدن خاصیت انکمی قیر گویند.
۶-درجه خلوص: میدانیم حلال قیر تترا
کلرور کربن و سولفور کربن است. بنابراین اگر نمونهای از قیر را در هر یک
از این مواد حل کنیم، ناخالصیهای آن باقی میماند و از آن جا درجهٔ خلوص
قیر را میتوانیم تعیین کنیم. درجه خلوص عبارت است از: (وزن نمونه قیر) ÷
[(وزن ناخالصی) - (وزن قیر)]
۷-درجه نرمی: درجه نرمی دمایی است که با
رسیدن قیر به آن دما، قیر از حالت جامد به حالت روان در میآید. هرچه درجه
نرمی قیر بیش تر باشد، حساسیت کم تری نسبت به تغیرات دما دارد. درجه نرمی
قیرهای معمولی حدود ۶۰ تا ۷۰ میباشد.